Media społecznościowe – ulotka informacyjna

Facebook / Instagram / Twitter / TikTok / YouTube / …*

* – niepotrzebne skreślić.

  • Należy uważnie zapoznać się z treścią ulotki przed rozpoczęciem korzystania z portalu, ponieważ zawiera ona informacje ważne dla użytkownika.
  • Należy zachować tę ulotkę, aby w razie potrzeby móc ją ponownie przeczytać.
  • Jeśli wystąpią jakiekolwiek objawy niepożądane, w tym wszelkie możliwe objawy niepożądane nie wymienione w ulotce, należy skontaktować się ze specjalistą.

Spis treści ulotki

  1. Co to są media społecznościowe i w jakim celu się je stosuje
  2. Kiedy nie stosować mediów społecznościowych
  3. Jak stosować media społecznościowe
  4. Możliwe działania niepożądane
  5. Jak przechowywać media społecznościowe
  6. Podmiot odpowiedzialny

1. Co to są media społecznościowe i w jakim celu się je stosuje

Media społecznościowe to aplikacje sieciowe, których celem jest integracja wirtualnych społeczności skupionych wokół różnorodnych tematów. Ułatwiają one kontakt międzyludzki poprzez udostępnianie różnorodnych narzędzi do wirtualnej komunikacji w oparciu o sieć Internet.

Za pomocą mediów społecznościowych użytkownik zyskuje bezprecedensową możliwość pozbawienia siebie prywatności. Media społecznościowe dają użytkownikowi narzędzia pozwalające na relacjonowanie bez przerwy całego swojego życia (do czego użytkownik jest zachęcany).

2. Kiedy nie stosować mediów społecznościowych

Należy (tymczasowo) zrezygnować z korzystania z mediów społecznościowych:

  • w trakcie prowadzenia samochodu, roweru lub innego pojazdu
  • podczas prowadzenia rozmowy/spotkania w świecie rzeczywistym
  • podczas snu

A także podczas wszelkich innych aktywności w świecie rzeczywistym. Pamiętaj, że spotkanie z żywym człowiekiem powinno zawsze mieć pierwszeństwo przed funkcjonowaniem w świecie wirtualnym.

Dzieci i młodzież

Korzystanie z mediów społecznościowych przez osoby niepełnoletnie powinno być skonsultowane z osobami dorosłymi (rodzicami, nauczycielami). Nie jest wskazane korzystanie z mediów społecznościowych podczas wszelkiego rodzaju zajęć lekcyjnych/edukacyjnych (o ile prowadzący nie zarządził inaczej).

3. Jak stosować media społecznościowe

Media społecznościowe należy uruchamiać doraźnie, zawsze gdy odczuwasz potrzebę kontaktu ze światem wirtualnym lub zrelacjonowania kolejnego fragmentu swojego życia.

Pominięcie zastosowania mediów społecznościowych

Jednorazowe pominięcie dawki mediów społecznościowych może spowodować krótkotrwałe skutki uboczne (patrz punkt 4: Możliwe działania niepożądane).

Zastosowanie większej niż zalecana dawki mediów społecznościowych

Jednorazowe przedawkowanie mediów społecznościowych nie powoduje zazwyczaj skutków ubocznych. Media społecznościowe mogą jednak mieć działanie uzależniające. W przypadku regularnego przedawkowywania mediów społecznościowych zalecany jest kontakt ze specjalistą.

Przerwanie stosowania mediów społecznościowych

Działanie mediów społecznościowych jest krótkotrwałe, dlatego należy z nich korzystać regularnie, z możliwie jak największą częstotliwością. Przerwanie stosowania mediów społecznościowych skutkuje poważnymi działaniami niepożądanymi, a także zjawiskiem nazywanym „nie byciem na bieżąco” i „oderwaniem od rzeczywistości”, najczęściej diagnozowanymi głównie przez inne osoby regularnie korzystające z mediów społecznościowych.

4. Możliwe działania niepożądane

U większości użytkowników:

  • płytkość relacji
  • podziały społeczne

Coraz częściej:

  • odczuwanie niepokoju
  • FOMO
  • depresja

Występujące regularnie:

  • poczucie bezsensu

Przy częstym stosowaniu:

  • przeładowanie informacją

Przy nieregularnym/przerywanym stosowaniu:

  • Oderwanie od rzeczywistości
  • Tzw. niebycie na bieżąco

Lista działań niepożądanych stale się powiększa.

5. Jak przechowywać media społecznościowe

Media społecznościowe znajdują się w przestrzeni internetowej, dlatego też nie ma specjalnych wymagań dotyczących ich przechowywania. Dostęp do mediów społecznościowych jest możliwy na niemal każdym urządzeniu podłączonym do sieci internetowej.

6. Podmiot odpowiedzialny

Zmienny w zależności od wybranej platformy:

Facebook/Instagram

Meta Platforms Ireland Limited

4 Grand Canal Square
Grand Canal Harbour
Dublin 2
Dublin
D02 X525
Ireland

Twitter

Twitter International Unlimited Company

One Cumberland Place
Fenian Street
Dublin 2
Dublin
D02 AX07
Ireland

TikTok

TikTok Technology Limited

10 Earlsfort Court
Dublin 2
Dublin
D02 AK70
Ireland

YouTube

Google Ireland Limited

Gordon House Barrow Street
Dublin 4
Dublin
D04 E5W5
Ireland


Tekst ten jest wprowadzeniem do cyklu tekstów „W świecie mediów społecznościowych” poświęconych tematyce mediów społecznościowych. W następnych odcinkach omówię szerzej zagadnienia wspomniane w treści umieszczonej powyżej.

Udostępnij:

Tomasz

Informatyk z wykształcenia. Programista z zawodu. Hobbystycznie fotograf i grafik komputerowy. Z zamiłowania muzyk grający na instrumentach klawiszowych i gitarze. Entuzjasta nowinek technologicznych. Z wypiekami na twarzy obserwuje kolejne kroki ludzkości w stronę Marsa. W wolnych chwilach słucha różnorodnej muzyki, czyta książki, ogląda seriale i gra w gry komputerowe.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *